Цанко Цветков пред Expert.bg: Успешният хотелиерски бизнес е преди всичко устойчив

Интервю на Цанко Цветков за Expert.bg, публикувано на 24.03.2014 

Tsanko TsvetkovГ-н Цветков, продължава ли според Вас българският туризъм да усеща последиците от кризата или можем да кажем, че вече се е отърсил от нея?

Отговорът на този въпрос има няколко аспекта. От една страна е дейността на туроператорите и туристическите агенции, на които кризата се отрази силно, тъй като разчитат изцяло на вътрешния пазар. Поради икономическата несигурност българите ограничиха бюджетите си за почивки в изчакване на по-добри времена. Наблюдавахме спадове в броя на пътуващите от България до традиционните ваканционни дестинации като Турция, Гърция, Испания, Дубай, а програмите до Тунис и Египет бяха прекратени поради политическите събития и Арабската пролет през 2010. Станахме свидетели и на няколко големи фалита на фирми от бранша. Напоследък обаче можем да кажем, че тази част от бранша се възстановява с добри темпове, нараства броят на пътуващите, виждаме нови участници на пазара и нови дестинации. В хотелиерството отражението на кризата също има няколко аспекта. По-силно бе усетена от градските и бизнес хотелите, поради силно съкратените разходи за пътувания и командировки от страна на фирмите, както и от хотелите извън зимните и летните курорти, които разчитат предимно на българския пазар.

Единствените, които устояха на кризата и дори съумяваха да реализират ръстове са морските и планинските хотели. Причината за това е, че тези дестинации и хотели работят с много и различни туристически пазари и въпреки че кризата повлия на някои от тях по-силно, като например Великобритания и Скандинавските страни, други пазари като Русия компенсираха тези изоставания. Тук трябва да изтъкнем ролята и отличната работа на самия бранш в лицето на туроператорите и на хотелиерите, които се справиха с тези кризисни моменти с чисто пазарни средства и адекватно поведение. Към момента считам, че тези лоши от икономическа гледна точка моменти са минало и браншът се радва на добро развитие, но, както сами виждаме, настоящето постоянно ни изправя пред нови предизвикателства от политически и икономически характер.

Започва ли българинът да предпочита по-често почивките в чужбина отколкото тези в България?

Българинът започва все по-често да пътува и да търси нови дестинации. Това е напълно естествено и не би трябвало да предизвиква някакви притеснения. За да пътува в чужбина, българинът ползва услугите предимно на български туроператори, лети с български самолети, ползва български автобусен транспорт. Българинът обаче няма да спре да почива и в България. При съществуващите свобода на избор и разнообразно предлагане, такива тенденции в потребителското поведение са нормални. Същите тези тенденции са полезни и за бранша, тъй като кара хотелите да са по-креативни в подходите за привличане на българските гости, да се стремят да подобряват качеството на услугите си и да са добра алтернатива на близките гръцки хотели например. Туризмът е експортно ориентиран отрасъл и е нормално броят на чужденците да е много по-голям от този на българите, както в планинските, така и в морските ни курорти. Обратното би било тревожно.

Наблюдава ли се у нас ръст на инвестициите в туризма (български и чуждестранни)? А в хотелиерството?

Големите инвестиции в туризма са всъщност най-вече инвестиции в хотелиерството. В последните години, поради бума в строителството на вакационни имоти и апартаменти за продажба, неправилно се остава с впечатлението, че има такъв бум и при хотелиерството. Тези, които инвестират в хотели са наясно, че инвестиционният хоризонт и времето, за което инвестицията ще се възвърне са много по-дълги отколкото в други отрасли, затова са внимателни и обмислят всички аспекти на една такава инвестиция. Банките също са доста консервативни при кредитирането на строителството на хотели. Поради това не бих казал, че можем да говорим за  някакви ръстове, но не липсват и нови хотели. Трябва да отбележа, че и атрактивните локации за реализирането на един добър хотелски проект, който да гарантира добра възвращаемост не са толкова много. Прави впечатление, че реализираните проекти за хотели в последно време са добре премислени и са дело на инвеститори, които разширяват хотелиерската си дейност и познават много добре бранша, за разлика от грандоманията, която виждаме при строителството на ваканционни апартаменти за продажба, където желанието за бърза печалба и възможно най-голяма застроена площ са водещи.

Какви според Вас са характеристиките на успешния хотелиерски бизнес?

Успешният хотелиерски бизнес е преди всичко устойчив. Това означава да е постигнат баланс между икономическата ефективност от дейността, удоволствието от туризма, въздействието върху обществото и околната среда. Т.е. успешният хотлиерски бизнес трябва да печели без това да е за сметка на хората и околната среда, гарантирайки на госта качествена почивка и грижа към неговите потребности. Само правилното управление на тези фактори може да задържи даден хотел сред лидерите на пазара за дълго време.

Чрез какви мерки държавата би могла да стимулира още повече развитието на туризма и хотелиерския бизнес?

На първо място държавата може да помогне като не пречи. Браншът трябва да работи при ясни регламенти и условия и единствената задача на държавата е да ги създаде. Тук освен за правила, наредби и закони, говорим и за инфраструктурата, която е публична собственост. Това обаче не се случва въпреки заявките, че туризмът е приоритет. Законът за туризма беше променен в средата на миналата година и вече се обсъждат нови промени, а основни наредби към Закона все още не са приети. Болният въпрос с туристическата реклама също трябва да намери работещо решение, в което бранша да участва експертно. Иначе всичко останало трябва да е в ръцете на туристическия бизнес.

Какви са Вашите очаквания за летния туристически сезон през 2014?

Очаквам добър сезон. Това не означава, че ще е безпроблемен, но въпреки всичко смятам, че ще е добър като цяло. Основните ни притеснения са свързани с политическите вълнения около Русия и Украйна и доколко това ще се отрази на записванията от тези пазари. Обезценяването на рублата също е фактор, който влияе на търсенето. Развитието на тази ситуация ще зависи от политическите решения, които ще бъдат взети, но аз лично се надявам те да не са в ущърб на туристите. От тази година България е в програмите на два нови големи руски туроператора и ще следим с интерес навлизането им на пазара. От останалите пазари като Германия, Великобритания, Румъния очакваме най-малко да се запазят нивата от предходната година като минимални ръстове при някои от тях също не биха били изненада.

Какъв съвет бихте дали на млад предприемач, който иска да реализира проект в сферата на туризма?

Да е уверен в идеята си. Да има ясна цел, която да следва с постоянство. Преследването на бързи резултати в нашия бранш не е добра стратегия. Туризмът е бизнес, в който изграждането на доверие и надеждност към гости, партньори, персонал са основополагащи ценности

WTC

0 Comments

Leave a reply